Chatt deaktivert
Vi vil gjerne gi deg muligheten til å kontakte oss via chatt. På grunn av dine nåværende innstillinger for informasjonskapsler kan vi foreløpig ikke vise chatten.
Vennligst godta våre "Preferanse"-informasjonskapsler for å aktivere chattfunksjonen.
Jungheinrich: ledende på lageret
Produkter
Produkter
Batteri- og ladeteknologi
Jungheinrich: ledende på lageret
Jungheinrich: ledende på lageret
Jungheinrich: ledende på lageret
Våre løsninger for deg
Kundereferanser
Våre løsninger for deg
Våre løsninger for deg
Våre løsninger for deg
Litiumionteknologi fra Jungheinrich
Litiumionteknologi fra Jungheinrich
Våre løsninger for deg
Våre løsninger for deg
Våre løsninger for deg
Våre løsninger for deg
Jungheinrich: ledende på lageret
Om oss
Om oss
Om oss
Om oss
Jungheinrich er din lagerpartner enten du ønsker enkel automatisering til et eksisterende manuelt lager eller et nytt helautomatisk lager i stor skala.
Vi hjelper deg med å velge riktig grad av automasjon til lageret ditt med best mulig ROI (Return On Investment). For å overleve er det nødvendig at virksomheter digitaliseres i større grad. Automatisering og robotisering på lageret er på alles lepper. Det ser utvilsomt veldig innovativt og flott ut, men! Er det sant at alle bør helautomatisere lageret sitt?
Nei. Først bør du ta en liten syretest: Fungerer lageret ditt godt i dag? Hvis svaret er ja, bør du spørre deg selv om det er nødvendig å investere i automatisering. Automatisering av lageret krever store investeringer og stor innsats. I tillegg vil arbeidsdagen til mange ansatte endre seg drastisk. Du bør stille spørsmålene: Trenger du å automatisere lageret ditt? Hvor langt bør du gå? Er det verdt det? Du bør være kritisk når du leter etter svar. Ikke la deg villede av andres suksesshistorier. Du må finne ut hva som er riktig for lageret ditt.
Det er godt mulig at du må modernisere. Lageret ditt har kanskje blitt for trangt eller for lite effektivt? Men en helautomatisert løsning er ikke nødvendigvis den beste løsningen. Kanskje bør enkelte prosesser automatiseres, mens andre prosesser er bedre ivaretatt av manuelle løsninger? Det er umulig å vite uten en grundig analyse.
Det første skrittet på vei mot en modernisering av lageret bør alltid være en behovs- og investeringsanalyse. Analysen skal vise i hvilken grad automasjon lønner seg. Denne må inkludere både dagens og fremtidens lagerbehov. På den måten kan du finne ut hvilken grad av automasjon som passer din virksomhets lagringsbehov.
Det er viktig å bruke god tid på å sette seg godt inn i all tilgjengelig informasjon og veie for og imot. Vi hjelper deg gjerne med å avgjøre om automasjon er veien å gå for deg og lageret ditt. På denne siden får du gode tips til hvordan du selv kan finne ut av om automasjon av lageret er løsningen for deg. Vi skal også gjennomgå noe klassiske feller for automasjon spesielt, og nyutvikling av lager generelt.
Men vi starter med begynnelsen. Hva er automasjon?
Enkelt sagt innebærer automasjon å erstatte manuelle oppgaver med operasjoner som styrer seg selv. Det høres forlokkende ut. En maskin trenger ikke kaffepauser. Den blir aldri syk, jobber jevnt og trutt og utfører oppgavene den er satt til. En maskin plukker sjelden eller aldri feil og setter aldri pallen på feil sted.
Det er hovedsakelig tre ulike grader av automatisering for de primære prosessene på et lager, for lagring og for ordreplukking. Hovedforskjellene mellom gradene av automasjon er nivået av mekanisering. Et IT-system bør ligge i bunnen og styre prosessene på lageret.
I et manuelt eller tradisjonelt lager blir alle oppgavene utført av mennesker, med eller uten hjelp av trucker eller andre hjelpemidler som løfter og/eller transporterer.
Automasjon på et manuelt lager innebærer at du styrer de ansatte gjennom bruk av programvare, vanligvis et lagerstyringssystem, et WMS. Lagersystemet planlegger, optimaliserer og kontrollerer alle manuelle prosesser. De ansatte mottar instruksjoner gjennom for eksempel bærbare terminaler, truckterminaler eller databriller. Det er lagerstyringssystemet som bestemmer best mulig rekkefølge for ordreplukkingen og beregner den mest effektive ruten.
WMS-et sørger for at truckene beveger seg rundt uten paller så sjelden som mulig. For eksempel vil systemet legge til rette for at operatøren får en ny bestilling på returruten etter å ha levert en pall. Lagerstyringssystemet tar hensyn til avgangstider for lastebiler. Det planlegger plukkearbeidet på en måte som sikrer at riktig gods er klart for henting til rett tid og sted.
Lagerstyringssystemet tar over en stor del av det mentale arbeidet. I tillegg blir den fysiske belastningen redusert når rutene legges opp så effektivt som mulig. Når det gjelder batchplukking, samler lagerstyringssystemet kundeordrene til en post (batch). Operatøren tar med hele posten og trenger ikke lenger søke i reolene for hvert nye oppdrag. Lagerstyringssystemet sørger også for færre feil med intelligent overvåking under ordreplukkingen. Dette kan innebære for eksempel skanning av en strekkode eller innlesing av et kontrollnummer.
Les også:
I et halvautomatisert lager kombinerer man manuelle og automatiserte lagerprosesser. Det kan for eksempel bety at du har et kontrollsystem til smalgangstruckene på lageret. Fordelen er at du vinner tid, samtidig som du sparer lønnskostnader med relativt liten investering. For eksempel vil lagernavigasjon sørge for at trucken kjører automatisk til neste plukkplass på raskest mulig måte. Da trenger ikke operatøren søke, kjøre og manøvrere samtidig. Det gir en effektivitetsøkning på inntil 25 prosent.
Du kan også koble plukktrucker og skyvemasttrucker til lagerstyringssystemet ditt. Så snart lagerstyringssystemet overfører lagerposisjonen til skyvemasttrucken, beveger den seg automatisk til riktig høyde. Samtidig stopper en plukktruck foran hver plukkplass etter hvert uttak. Det betyr at operatøren av plukktrucken ikke lenger trenger å gå av og på trucken for å flytte den de få meterne til neste plukkposisjon. Dette gir i tillegg en energibesparelse på 25 prosent eller mer.
Av og til kan det være lurt å ikke automatisere alle manuelle prosesser, men deler av prosessen. Et eksempel på semiautomasjon er soneplukking. Her blir området delt inn i ulike soner med plukkplasser. Hver medarbeider plukker kun artikler i egen sone. Du kan da mekanisere transporten av produktene gjennom sonene. Produktene blir automatisk transportert fra sone til sone og til slutt til pakkestasjonen via rullebaner. Et annet eksempel på semi- eller halvautomatisering er å mekanisere sorteringsprosessen, mens produktene fortsatt plukkes for hånd.
Som navnet tilsier innebærer det at man automatiserer tilnærmet alle de viktigste lagerprosessene. Et helautomatisert lager består ofte av en kombinasjon av reoler og kraner, som for eksempel en miniload.
Hva er en miniload? En minolad er en kran som setter inn og henter ut paller, kasser eller kartonger med varer helt automatisk. Det er ofte den beste løsningen hvis du lagrer varer i høyden. Kranen sørger for en rask vareflyt og kan brukes for eksempel i fryselager eller andre lager hvor kun fulle paller kommer inn og ut av lageret. Da er det ikke nødvendig å involvere mennesker til annet enn kanskje å legge pallen på eller fjerne den fra et transportbånd i begynnelsen og slutten av prosessen.
Et annet eksempel på et helautomatisert lager er «gods til person-systemer», hvor varene leveres til de ansatte. De behøver ikke å gå eller kjøre til artiklene.
Det er viktig å være klar over at helautomatisk drift av lageret ikke er fullt mulig i et lager som inkluderer ordreplukking. Du vil fortsatt trenge ansatte til å sette sammen riktig antall produkter. De må stå på plukkplassen, der transportbåndsystemer henter frem riktige paller, kasser og kartonger. Det finnes allerede automatiserte systemer av denne typen for plukking på kartongnivå. Full automatisering av artikkelplukking er fortsatt for komplekst på grunn av de store forskjellene i form og dimensjon på produktene.
Andre former for automatisering
Foruten prosessene med innsetting, uthenting og plukking, kan du også automatisere andre prosesser på lageret som for eksempel:
Automatisering av lageret kan bidra til å styrke konkurranseevnen til hele virksomheten. Dersom du klarer å avdekke svakhetene ved lageret ditt, kan disse ofte fjernes eller reduseres kraftig gjennom automasjon. Det gjelder for eksempel feilplukk av varer. Gjennom automasjon kan lagerdriften gjøres mest mulig effektiv. De viktigste fordelene ved automasjon:
Den viktigste innsparingen kommer av reduserte lønnskostnader. Ved å for eksempel innføre et lagerstyringssystem, kan du kutte ned på unødig gåing og kjøring. Dermed forsvinner ineffektive arbeidsmetoder på grunn av lagerautomasjon. Automatisering på lageret gjør det også mulig å utnytte plassen på lageret mer effektivt. Velger du et gods til person-system, får de ansatte på lageret et fast sted å jobbe.
Et automatisk lager- og ordreplukksystem tar også opp færre kubikkmeter gulvflate enn et manuelt lager. Høyden brukes mye mer effektivt. Den mest kostbare plassen på et lager, er den du ikke bruker. En truck og en truckfører trenger en god del plass å manøvrere på. Dette behovet blir mindre med færre og mindre trucker. Altså sparer du enda mer gulvplass. Automatisering kan dermed innebære at du slipper å utvide lageret eller bygge nytt.
Automatisering lar deg utvide lager- og plukk-kapasiteten, slik at du kan levere alle bestillingene i tide. Ordreplukkerne vil bruke mindre tid på å gå, kjøre, søke og navigere. Dermed kan de konsentrere seg om klargjøring, pakking og sending av bestillinger. Dette kan igjen skape mer rom for andre viktige arbeidsoppgaver, som for eksempel merking og sammensetting av produkter.
Automatisering av prosesser betyr alltid at IT-systemer tar over enkelte avgjørelser. Oppgavene blir kontrollert og kartlagt av IT-systemet eller lagerstyringsprogrammet. Kvaliteten blir mindre avhengig av den enkelte medarbeiders erfaring, preferanser og humør. Som en konsekvens gjør lagermedarbeiderne færre feil, antall fullførte bestillinger levert til rett tid øker, og dermed kommer det også færre klager.
Gjennomløpstiden er tiden det tar fra den første prosessen i verdikjeden startes til den siste er fullført. I et moderne lager er hastighet og overholdelse av leveringstid nesten like viktig som å følge med på kostnader. Hastighet er avgjørende i for eksempel netthandel. Lagrene som klarer å levere en nettbestilling samme dag eller dagen etter, vil vinne konkurransen om kundene.
Det vil ta kortere tid å plukke ordre med et halv- eller helautomatisk system. Det er også mye lettere å planlegge en hastebestilling. For en kran eller en shuttle i et automatisk lager betyr ikke dette noen ekstra innsats. For en ordreplukker kan dette bety en gåtur til den andre enden av lageret.
Automatisering innebærer at den fysiske belastningen på de ansatte reduseres. Samtidig blir lageret et tryggere sted å ferdes, fordi de ansatte har mindre fysisk arbeid å utføre. Fornøyde lagermedarbeidere er mer effektive og du får mindre sykefravær, en vinn-vinn-situasjon.
Et automatisk lager- og plukksystem gjør at du kan lagre varene dine trygt og sikkert. Risikoen for tyveri er nærmest ikke-eksisterende, fordi varene ikke lenger er tilgjengelig på samme måte. For virksomheter med mange verdifulle produkter kan det være en avgjørende grunn til å automatisere. Automatisering styrker også sikkerheten i lagermiljøet på andre måter. I et helautomatisk lager kan man for eksempel bruke CO₂-baserte slokkemetoder, siden det ikke befinner seg mennesker der.
Automatisering kan generelt eliminere svakheter ved lageret og dermed bedre konkurranseevnen. I hvilke situasjoner bør du vurdere automasjon?
Automatisering er en mulig løsning når lageret begynner å bli fullt. Som vi allerede har vært inne på, bruker de automatiserte løsningene ofte mindre plass. Men er lageret ditt egentlig fullt? Eller har du bare mer varer på lager enn nødvendig?
Lagerstyring blir ofte forsømt i mange bedrifter. Gode prognoser for etterspørsel og intelligente algoritmer, som blant annet tar hensyn til sesongmessige svingninger, kan hjelpe dere med å ha riktig størrelse på lagerbeholdningen.
Med intelligent hjelp kan bedrifter ofte redusere varelageret med 10, 20 eller 30 prosent. Behovet for plass er som regel alltid mindre enn antatt. Det viser seg ofte at en stor del av lagringsplassen er fylt med tompaller. Mindre lagerbeholdning betyr at det blir mer plass på lageret. Dermed kan det hende at det ikke er nødvendig med ytterligere automatisering enn et godt lagerstyringssystem.
For å kunne automatisere, må du standardisere prosessene på lageret. Dette kan være mer problematisk enn du tror. Mange virksomheter har tilpasset lagerprosessene sine etter viktige kunders unike behov. I et manuelt lager er dette uproblematisk, men automatisering vil kreve standardisering. Spesialprosesser blir ofte veldig kostbare. Er det mulig å gjøre kundene fornøyd med standardprosesser? Kanskje. Å finne ut av det, er en viktig del av forarbeidet før an avgjørelse om automatisering tas. Blir konsekvensen at man mister store, viktige kunder er det kanskje ikke verdt det?
Det finnes hovedsakelig to typer lager- og plukksystemer på markedet; ett for standardpaller og ett for plastkasser eller kartonger med tilsvarende dimensjoner. Artiklene/varene må enten passe på pallene eller i kassene/kartongene. Hvis det ikke er tilfelle, kan det selvsagt skreddersys et system der alle produkter passer inn. Alt er mulig, men det blir dyrt. I praksis viser det seg ofte at en kombinasjon av ulike lagersystemer er den beste løsningen. Dette trenger selvfølgelig ikke utelukkende være automatiske systemer. For eksempel kan du velge et automatisk pallelager og et lite manuelt lager for produkter som er for store for en pall.
Les også:
Det er ikke en selvfølge at lagerbygningen din egner seg for et automatisert lager- og ordreplukksystem. Et så kompakt system betyr at vekten per kvadratmeter øker. Tåler gulvet denne vekten? Mange lagersystemer er på sitt mest effektive når de kan bygges i høyden. Er taket på lageret ditt høyt nok? Mange systemer kan enkelt innlemmes i et eksisterende bygg, andre kan ikke.
Når du bestemmer deg for å automatisere, bør du også vurdere utvidelsesmuligheter. Et automatisert lagersystem kan enkelt vare i fem til ti år. Hvilke muligheter har du til å øke kapasiteten, hvis behovet skulle øke? Hvis du må flytte allerede etter fem år på grunn av vekst, er en investering i automasjon ren tap av kapital.
Du har kanskje allerede et lagerstyringssystem eller et ERP-system som støtter prosessene på lageret ditt. Er systemene egnet til å kontrollere et helautomatisert lagersystem for ordre og plukk? Eller trenger du et annet system til dette, for eksempel et lagerkontrollsystem?
Hvis du bestemmer deg for å velge en kombinasjon av forskjellige lagersystemer, er et samlet programvaresystem en smart investering. Dette systemet sikrer at ulike prosesser lar seg koordinere med hverandre. Leverandøren av det automatiske lager- og ordreplukksystemet har ofte passende programvare tilgjengelig, men det er ikke en selvfølge.
Automatisering kan kreve store investeringer. Jo høyere automatiseringsgrad på lageret, jo høyere investeringskostnader. Automatisering krever også stor innsats. Det nye systemet skal både settes opp og læres og brukes riktig. Vil investeringene og utgiftene bli for høye? Det er viktig å være klar over at hele lageret ikke må automatiseres med én gang. Automatisering kan også skje trinnvis.
Hvis det er aktuelt å kombinere ulike lagersystemer, kan disse realiseres ett og ett med et års pause eller mer. Du kan starte i det små og utvide når veksten i omsetningen tillater det. En trinnvis automatisering forhindrer også at hele lageret må stenges over lengre tid.
Du bør ta alle disse aspektene med og vurdere dem i din behovsanalyse.
Les også:
Det korte svaret er, som vi allerede har vært inne på, nei. Det har blitt en etablert sannhet at automasjon alltid lønner seg, men det er ikke sant. Det avgjørende er behovet ved ditt lager. Det er uklokt å automatisere for automatiseringens skyld. Å bestemme seg for å automatisere eller ikke, er et komplisert tema. For eksempel vil faktorer som produktutvalg og bestillingsmønstre spille inn i tillegg til de ulike automatiseringsnivåene. Bedrifter som vurderer helautomatisering, må tenke nøye gjennom disse viktige faktorene:
For mange bedrifter er det ikke nok med ett lagersystem. De trenger forskjellige lagersystemer for de ulike produktgruppene. Er du på jakt etter et helautomatisk lager- og plukksystem, kan du finne løsninger for paller, plastkasser og kartonger. Har du store, voluminøse produkter i sortimentet, passer disse ofte godt på paller.
Hvis sortimentet ditt består av små produkter som festemidler, elektriske komponenter eller kontorartikler, vil du få mer ut av et system med plastbeholdere. Erfaring viser at de fleste virksomheter har både voluminøse og små produkter på lager. Selskaper som selger produkter som møbler, sanitærartikler eller byggevarer, har produkter i sortimentet som er for store for en pall. Det reiser spørsmålet om volumet for en produktgruppe er stort nok til å rettferdiggjøre et automatisert lager.
Mange lager kombinerer ett eller flere helautomatiserte lagersystemer med manuelle prosesser for varer som eksempelvis ikke får plass på en pall.
Les også:
Foruten produktdimensjoner, er også gjennomstrømming en viktig faktor når du skal velge riktig system. Gjennomstrømning er en måte å måle hvor ofte kundene dine bestiller et produkt. Hvis sortimentet ditt inneholder små produkter med lav gjennomstrømmingshastighet («slow movers»), kan et miniload-system være en god løsning. I dette systemet opererer en enkelt kran i reolgangen. Den setter inn og henter ut kassene med de minst etterspurte artiklene.
Men dersom produktutvalget ditt inneholder artikler med høy etterspørsel («fast movers»), kan det hende at kapasiteten til et miniload-system ikke er nok. Kranen er rett og slett ikke rask nok til å håndtere etterspørselen etter de mest etterspurte varene. Her vil et shuttle-system være er et godt alternativ. Flere shuttler jobber i gangene og setter inn og henter ut varer.
Et helautomatisert lager- og plukksystem fungerer best hvis det er tilstrekkelig kapasitet til å behandle alle ordre, selv på dager med ekstra høyt trykk og under sesongtopper. Store topper i ordremønsteret kan være misvisende når du for eksempel mottar flest bestillinger i ukene frem mot julaften. Hvis du kjøper et system som er designet for disse ordretoppene, vil det resten av året nesten ikke være i bruk. Da blir automatisering relativt dyrt. I dette tilfellet vil det være mer lønnsomt med et halvautomatisk system for eksempel basert på soneplukking.
I de fleste tilfeller kan du øke kapasiteten ved å velge et system med flere plukktrucker i hver sone. Mange netthandelsbedrifter velger denne løsningen, selv om produktutvalget og gjennomstrømmingen kan rettferdiggjøre et høyere nivå av automatisering. Til syvende og sist vil en stor del av investeringen din gi avkastning gjennom lavere lønnskostnader.
Les også:
Én ting er sikkert: et enkelt system er sjelden nok for hele lageret. Det ideelle lagerutstyret består ofte av en kombinasjon av ulike mer eller mindre automatiserte lager- og plukksystemer. Uansett trenger du et godt lagerstyringssystem. Dette systemet sørger for at de ulike systemene dine er synkronisert og kan samarbeide med hverandre. For eksempel vil lagerstyringssystemet dele opp alle ordrene i delordre for hvert av de ulike systemene og sikre at delordrene kan settes sammen igjen etter plukkprosessen. Slik blir lageret ditt en velsmurt maskin.
Alle leter naturlig nok etter måter å jobbe mer effektivt på, og automasjon kan være løsningen for deg, dersom du ønsker å legge om driften. Men automasjon koster. Det krever en stor investering. Du må være sikker på at den gir deg ønsket ROI (Return On Investment). Det første du må gjøre for å finne ut om automatisering er løsningen for deg, er å identifisere egne behov. Du må definere dine egne dimensjonerende data.
Du må gjennomføre en behovsanalyse for lageret ditt. Kanskje bør enkelte prosesser automatiseres, mens andre er bedre ivaretatt av manuelle løsninger? Det er umulig å vite uten en grundig analyse. Første steg i automatiseringsprosessen må derfor være en behovs- og investeringsanalyse, som viser i hvilken grad automasjon lønner seg. Denne analysen ser på fremtidens lagerbehov og sørger for at graden av automasjon er tilpasset dette behovet.
En enkel behovsbeskrivelse for et lager kan se slik ut:
Selv ut ifra denne relativt enkle bestillingen, finnes det ingen fasit. Det er mer komplekst enn som så. Dersom det å investere i automatiserte løsninger ikke gir bedre ROI (Return on Investment) i ditt tidsvindu enn å beholde lagermedarbeiderne, så ikke automatiser.
Det er en kritisk suksessfaktor for automatisering at grunnarbeidet gjøres grundig nok. Det handler om dine dimensjonerende data, og ingen andres. Det finnes nemlig et ris bak speilet når du automatiserer. Du er låst til partneren og løsningen du har valgt i en lang periode framover.
En manuell løsning er for eksempel mye mer fleksibel enn en automatisert løsning, fordi du kan løse sesongtopper ved å leie inn ekstra operatører i en kort periode. En 100 % automatisert løsning ville måtte bygges for å håndtere hele dette volumet gjennom hele året med mye overskuddskapasitet ellers i året. Automatisering er komplekst. Partneren du velger, vil være din partner i lang tid framover.
Det er umulig å få til en vellykket overgang fra et manuelt til et automatisert lager uten å involvere mange interessenter. Dette er ikke et prosjekt som logistikkdirektøren eller lagersjefen kan håndtere alene. Det er mange som bør ha et ord med i laget, slik at man tar hensyn til alle viktige behov. Prosjektet bør være godt forankret både hos ansatte og i den øvrige ledelsen i virksomheten. Det bør skapes så bred enighet som mulig om hva man ønsker å oppnå ved å automatisere. I tillegg til interne interessenter er det også viktige interessenter utenfor virksomheten som bør være med. Det kan for eksempel dreie seg om store kunder og/eller leverandører.
Først og fremst kommer du til å trenge informasjon fra dem som skal være med på å forme planene for automatisering av lageret. De kan også bidra med nødvendig støtte, slik at grunnlaget blir forsterket internt. Alle interessenter må jobbe tett sammen når automasjonsprosjektet starter.
Gode forberedelser er essensielt for at prosjektet skal bli best mulig. Måten du kontakter de ulike interessentene på vil variere etter hva slags kultur dere har i virksomheten. Du kan presentere ideene dine om automatisering av lageret i et formelt møte, eller ta diskusjonene individuelt. Det viktigste er ikke formatet, men at du ikke glemmer viktige interessenter som kan velte prosjektet. Beslutningen om man skal automatisere og på hvilken måte, bør være så bredt forankret som mulig.
Her er noen av de viktigste interessentene i et lagerprosjekt:
Du er avhengig av ledergruppas støtte for å iverksette ideene og planene dine for automatisering av lageret. De er opptatt av om dine ideer er i tråd med virksomhetens overordnede strategi og mål. Vil strategien du legger opp til holde driftskostnadene til logistikkprosessene så lave som mulig? Eller er hastighet og overholdelse av leveringsdatoer det viktigste for ledelsen? Du vil kun få godkjenning hvis dine mål samsvarer med virksomhetens. Det er toppledelsen som tar den endelige beslutningen om investeringsplaner for automatisering.
Økonomisjefen er spesielt viktig. En investering i lagerautomasjon vil være kostbar. Til gjengjeld vil lageret fungere problemfritt i opptil 20 år. Det er ikke tvil om at investeringen vil lønne seg i det perspektivet, men kanskje ønsker økonomisjefen at det skal svare seg etter bare tre år? Det er derfor viktig å finne ut av hvilke økonomiske forholdstall økonomisjefen jobber etter. Hvor mye økonomisk spillerom er det i virksomheten for denne typen kapitalutgifter? Det bør du finne ut av før du legger fram endelige planer. Hvis det ikke er samsvar, bør du diskutere saken videre med andre interessenter og justere planene. Så kan du komme tilbake til økonomisjefen og øvrig ledelse.
Du må selge inn planene og ideene dine for å få støtten du er helt avhengig av. Det er opp til deg å bevise at automasjon av lageret er i tråd med virksomhetenes overordnede strategi. Det er din oppgave å identifisere og legge fram hvilke kortsiktige og langsiktige gevinster en lagerautomatisering vil føre til. Du trenger ikke legge fram en detaljert kostnadsplan med en gang. Hvis du får en innledende godkjenning, kan du legge frem et førsteutkast til en investeringsplan.
Investeringsplanen bør grovt anslå hvor mye en automatisering kommer til å koste og hvilke gevinster man kan høste. Forklar hvordan dagens driftsmetode påvirker effektivitet og kostnader og den (negative) utviklingen hvis man ikke tar grep. Understrek innsparingspotensialet ved automasjon og andre fordeler som for eksempel raskere leveringstid og færre plukkfeil.
Det er viktig å tallfeste hvor mye penger man potensielt kan spare. En enkel måte å gjøre det på, er å sette opp et regnestykke over hvor mye penger hver plukkfeil koster. I tillegg kan du sette opp utregninger som viser omtrent hvor mye omsetningen vil øke som en følge av kortere leveringstider. Lager du et slikt økonomisk grunnlag i en tidlig fase, blir det enklere for deg å få et større økonomisk spillerom fra toppledelsen.
Avdelingslederne for produksjon, innkjøp og lagerstyring er ansvarlige for god vareflyt inn til, innenfor lagerets fire vegger og ut igjen. Det er stor forskjell på vareflyten i et lager. Enkelte lagre tar imot et stort antall varer en gang om dagen. Andre mottar mindre mengder varer flere ganger om dagen. Sørger du for at behovene til avdelingslederne blir ivaretatt i automasjonsprosjektet, får du verdifulle støttespillere på laget ditt. Hvordan vareflyten ser ut i praksis, og hvordan den kommer til å utvikle seg i framtiden, har direkte påvirkningskraft på hvilke løsninger for lagerautomasjon det er aktuelt å velge. Dersom avdelingslederne ser at du har deres behov i fokus, vil de også være mer innstilt på å eventuelt endre sine arbeidsprosesser, hvis det er det som skal til for å gjøre det mulig å automatisere.
Avdelingslederne sitter på viktig informasjon om lagerets daglige drift som du er avhengig av. Det er altså kritisk for prosjektet at de er villige til å samarbeide og tenke nytt. Det viktigste spørsmålet for dem er om automasjonsplanene ivaretar både vareflyten i dag og i framtiden. Hvordan kan vareflyten optimaliseres gjennom automasjon? Er det for eksempel mulig å strekke vareleveringen ut over en lengre tidsperiode, slik at topper i inngående varetrafikk jevnes ut? I så fall kan lageret trenge mindre kapasitet. Kan varene leveres på jevne, stabile paller? Det vil i så fall gjøre det enklere å automatisere
Vær åpen og fortell om planene dine for automatisering av lageret. Vis gjerne konkrete eksempler på hvordan automatisering kan påvirke produksjonsprosesser, vareflyt og lagerstyring i positiv retning. Vær tydelig på at du ønsker å unngå et scenario hvor automatiseringen blir en flaskehals. Et samarbeid med avdelingslederne om å velge en best mulig automatiseringsløsning er den beste forsikringen mot at dette vil skje. Det er en vinn-vinn-situasjon for alle parter.
Salgs- og markedsføringsavdelingen er avhengige av at internlogistikken fungerer for å nå sine mål. Automatisering fører ofte til at kundeservicen blir bedre. Automatisering kan også føre til økt omsetning, bedre kontakt med kundene og nye markedsføringsmuligheter. Dere har altså sammenfallende mål. Dermed kan salgs- og markedsføringsavdelingen bidra til å overbevise ledergruppa om at automatisering er veien å gå.
De kan gi deg viktig informasjon om i hvilken retning markedet antagelig kommer til å utvikle seg. Denne utviklingen er avgjørende for virksomhetens strategi og mål. Hvordan ser omsetningsutviklingen ut? Hva rører seg ute hos konkurrentene? Hvilke behov har kundene og hvilke nye behov kan dukke opp? I Norge skjøt internetthandelen for eksempel fart under koronapandemien, noe som gjorde at en nettbutikk gikk fra å være noe som var fint å ha til noe man må ha. Varehåndteringen må som en følge av dette skje mye raskere. Dette er en av drivkreftene bak et økt behov for automatisering.
Forklar hvordan automatisering av lageret kan bidra til å oppfylle virksomhetens strategi og mål. Vær konkret når du beskriver hvilke mål automatisering kan bidra til, for eksempel bedre kvalitet på kundeservice, færre plukkfeil og som en følge av dette færre klager. Be om deres støtte og samarbeid, slik at dere sammen kan overbevise ledergruppa. Overtaler du salgs- og markedsføringsavdelingen vil du få viktig informasjon, og dere kan koordinere hvordan dere går fram for å overbevise toppledelsen.
Det er kritisk at så mange som mulig av de ansatte støtter deg som prosjektleder og stoler på at deres interesser blir ivaretatt. De skjønner at lagerdriften vil endre seg i stor grad hvis lageret blir automatisert. Det betyr at også måten de jobber på og deres roller vil endre seg. Det er viktig å ta uro og endringsmotstand på alvor og forsikre ansatte om at de ikke behøver å være redde. Hvis du skal klare å få alle ansatte til å dele visjonen din om å automatisere lageret, må du være veldig tydelig i måten du kommuniserer på.
Det er viktig at du er en entusiastisk og tydelig ambassadør for prosjektet. Finn gode eksempler på automasjon i praksis fra andre lager. Snakk om alle fordelene ved automasjon. Informer de ansatte regelmessig om framdriften i prosjektet og svar ærlig og åpent på alle spørsmål (selv om du ikke sitter på alle svarene – ennå). Involver de ansatte i prosessen så tidlig som mulig. Folkene som jobber på lageret hver dag har ofte gode ideer og innspill som du kan ta med i planene dine. De vet som regel hvor skoen trykker og hvor flaskehalsene er.
Du bør involvere personalavdelingen (HR) så tidlig som mulig. Lagerautomatisering innebærer store personalendringer, fordi det fører til at noen roller endres og nye behov må dekkes. HR har ofte kompetanse på endringsledelse og/eller har oversikt over ekstern ekspertise som kan trekkes inn i prosjektet
Mottar lageret ditt varer direkte fra leverandører? Da er det viktig å ta med leverandørene i arbeidet med å finne en god automasjonsløsning for lageret. Ta en felles diskusjon med leverandørene og innkjøpsavdelingen hvor dere samler innspill til hvilke kriterier som er viktige for å ivareta en god vareflyt på lageret. I et automatisk kranlager med paller er det for eksempel veldig viktig at pallene er av god kvalitet, at de stables på en sikker måte og at de aktuelle varegruppene får plass på pallene. Løse deler og ustabile paller kan føre til at vareflyten stopper opp.
Når det er enighet om å gå videre med automasjonsplanene, er det på tide å se etter partnere som kan hjelpe deg med å gjennomføre prosjektet på en god måte. Har dere nok kunnskap og kompetanse internt til å designe og velge den beste løsningen fra ulike systemleverandører? Det er som regel ikke tilfelle. Som regel er det lurt å involvere konsulenter når du skal velge systemleverandør. Konsulentene kan analysere dine dimensjonerende data og legge fram prosjektplaner som dekker ulike scenarioer og løsninger.
Prosjektet kan innebære at du må utvide det eksisterende lageret, bygge et tilbygg eller en helt ny lagerbygning. Da trenger du antagelig en tomt, byggetillatelse, en arkitekt og en entreprenør. Det kan ta lang tid å få en byggetillatelse. Derfor er det lurt å starte prosessen så tidlig som mulig.
Ikke velg tomt og design lagerbygningen før du har valgt hvilken lagerløsning og leverandør som passer deg best. Det er dessverre en tabbe som mange gjør. Gjør du det, er det begrenset hva slags lagerløsning du kan velge. For eksempel krever et helautomatisert kranlager en mindre tomt, men du må ha mulighet til å bygge i høyden. Dermed er denne løsningen utelukket hvis du har kjøpt en tomt og satt opp en ny lagerbygning, hvor det er en høydebegrensning i reguleringsplanen.
Det er arbeidskrevende å velge riktig systemleverandør, men det er også det viktigste valget du tar i prosessen. De ulike leverandørene tilbyr ulike løsninger, og det er viktig å innhente tilbud fra flere. Husk at du skal ha et forhold til den samme leverandøren i mange år framover. Dermed er det viktig at systemleverandøren er solid og har god økonomi. Be de ulike leverandørene om å sette opp ulike lagerdesign og business caser (konseptgrunnlag) du kan velge mellom. De har spesialkompetanse på egne systemer som en ekstern konsulent ikke har. Be om referanser fra andre lagerkunder.
Det er uklokt å velge et lagerdesign som innebærer bidrag fra flere systemleverandører. Det beste er å ha en totalleverandør som har ansvaret for hele prosjektet. Da slipper du ansvarsfraskrivelse hvis det oppstår problemer. Husk at et automasjonsprosjekt er noe du mest sannsynlig kun skal gjennomføre en gang, mens systemleverandørene har dette som sin hovedvirksomhet. Det er deres egeninteresse å bidra til prosjektets suksess.
Lageret er kostbart per kvadratmeter. Du har egentlig nok plass, men plassen brukes ikke effektivt. Hvert plukk blir dyrt. Leif Lagersjef er i praksis ditt WMS. Han har 30 års erfaring og kjenner hver krik og krok på lageret. Når Leif en sjelden gang tar seg en lengre ferie, stopper lageret nesten opp. Det er umulig for noen andre å erstatte ham uten flere måneder med opplæring. Hva skal du egentlig gjøre når han blir pensjonist eller langtidssykmeldt?
Kjenner du deg igjen i hele eller deler av denne beskrivelsen, er det mye som tyder på at du bør skaffe et WMS – Warehouse Management System. Men aller først. Hva er egentlig et WMS?
WMS er et smart lagerstyringssystem med programvare som registrerer, administrerer og kontrollerer den daglige driften på lageret. De beste WMS-ene på markedet kan skreddersys etter dine behov. Sammen med leverandøren av løsningen starter du da med å gå gjennom alle prosesser og rutiner på lageret ditt. Kort fortalt går leverandøren gjennom alle detaljer med lagersjefen din for å kartlegge mest mulig. Så brukes informasjonen til å skreddersy WMS-et etter behovene ved lageret ditt.
Et WMS gir deg full kontroll over all vareforflytning fra inngående til utgående torg. Et WMS gir deg gjennomsiktighet og betyr at alle som er avhengige av lageret på noen måte får god oversikt. Her kan de lett finne ut hva som befinner seg på hvilket sted og til hvilken tid. Med et WMS utføres automatisk lagertelling i sanntid. WMS-et gjør det også mye enklere og mer effektivt å klargjøre for ny sesong. Du får oppdrag fra WMS-et hvor informasjonen om hva som skal flyttes hvor på lageret ligger klart. Ryddingen utføres basert i objektive data om hva som er mest effektivt, ikke gammel vane.
Hvem passer et WMS for? Det økonomiske er selvsagt viktig. Å investere i et WMS kan koste alt fra 300 000 til 3 millioner kroner, avhengig av funksjonalitet og kompleksitet. I Jungheinrich bruker vi ofte denne tommelfingerregelen: Har du mer enn 1000 paller du må huske plasseringen til? Da bør du skaffe deg et WMS som gjør jobben for deg.
Et smart lagerstyringssystem er også viktig når man tenker langsiktighet. Hvis du har 1000 artikler i dag, så er sjansen stor for at du har 2000–3000 artikler om et par år. Et WMS er utvilsomt en stor investering, og de fleste lagre klarer seg lenge uten et WMS. Det finnes andre måter å automatisere på, dersom et komplekst lagerstyringssystem ikke er nødvendig.
(Automated Guided Vehicle) AGV-er er ideelle å bruke til repeterende oppgaver, enten vi snakker om palletransport eller lagring i reoler eller på gulv. En AGV kan blant annet brukes til transport av innkomne varer, etterfylling, transport fra A til B, håndtering av avfall og tompall eller til lagerlegging/oppstilling av ferdigvarer.
Plukker du kolli som skal sorteres etter ruter (eks. geografisk) som må stilles opp på utgående torg? Da kan det være en ide å se på ulike typer av sorteringsanlegg. Slike anlegg gjør sorteringen automatisk, basert på informasjon fra strekkodeetiketten. Eksempelvis vil alle plukkede esker/poser legges på anlegget ett sted, mens anlegget sørger for at varene sorteres og fraktes til korrekt plass på utgående torg.
Heisautomater er lukkede systemer med tosidig vertikalt plasserte utskyvbare brett. Disse leverer varene i riktig ergonomisk høyde til plukkeren. En paternosterheis er en vertikal toveis heis basert på vare-til-person-prinsippet. Systemet passer perfekt til lagring av småvarer. Begge varianter gir best mulig lagring på liten plass, minimal bruk av gulvareal og full utnyttelse av takhøyden.
Begrepet bærekraft ble lansert i rapporten «Vår felles framtid» i 1987. Her defineres bærekraft som «utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov». Begrepet blir hyppigere brukt i dag enn noensinne. Det å tenke grønne løsninger er noe som opptar oss alle. Bærekraft har blitt en prioritert aktivitet for virksomheter på linje med økonomisk vekst. Det kreves reell bærekraft, også på lageret. Positive miljøeffekter bør være en viktig del av en prosjektbegrunnelse for et lager.
Begrepet grønn logistikk dreier seg om de ulike tiltakene man kan sette i verk for å dempe belastningen på miljøet og gjøre egen virksomhet mer bærekraftig. I dag er det enklere å få budsjetter og planer igjennom hvis de inkluderer bærekraftige løsninger. Heldigvis er det ikke bare bevisstheten som har økt. I takt med utviklingen har det kommet nye, innovative løsninger. Tidligere var det sånn at man kanskje måtte velge en dårligere løsning for å være klimavennlig. Slik er det heldigvis ikke lenger. Når det gjelder automasjon og bærekraft er det mange fordeler ved automatiserte løsninger.
Dette betyr selvsagt ikke at det er umulig å ivareta god bærekraft i et manuelt eller semiautomatisert lager. Det viktigste tipset for bærekraft på lageret er ikke det du forventer. Den første tanken er at det viktigste er å bytte ut for eksempel dieseltrucker med elektriske trucker. Det er selvsagt et viktig tiltak, men ikke det viktigste. Det er å velge riktig leverandør. Du bør gjøre grundige undersøkelser om hva slags bærekraftstiltak de aktuelle leverandørene gjennomfører i egen drift.
En leverandør som prioriterer bærekraft, må som minimum forholde seg til to viktige standarder og sertifiseringer:
ISO 14001 – den mest anerkjente internasjonale standarden for miljøledelsessystemer som brukes over hele verden.
ISO 14040 – et standardverktøy for å beskrive et produkts miljøpåvirkning gjennom hele livssyklusen.
Det er lett å si at man prioriterer bærekraft høyt, men da bør det være like lett å dokumentere det. Ikke la deg lure av snakk. Leverandøren må kunne bevise at også deres valg er drevet av bærekraft. At leverandøren tenker bærekraft i innkjøp, valg av materialer, produksjon og energiløsninger. Virksomheter som ikke kan dokumentere bærekraft, taper.
Tidligere var det nok at man kunne vise til et eller annet sertifikat for noe som hadde noe med miljø og bærekraft å gjøre. Nå har mange av kundene mer konkrete krav til spesielle sertifiseringer. Det bør også du ha. De velger rett og slett bort leverandører som ikke kan levere på bærekraft. Det er vel og bra å bytte ut dieseltrucker med elektriske trucker, men du bør altså dykke litt dypere ned i materien. Det er heller ikke hipp som happ hva slags batteri den elektriske trucken din har. Du bør se etter en leverandør som har et bredt utvalg av elektriske trucker drevet av litium-ionbatterier. En elektrisk gaffeltruck med Li-ionbatterier avgir i gjennomsnitt inntil 52 prosent mindre CO₂ enn en dieseldrevet gaffeltruck. I tillegg gir litium-ionbatteriene kortere ladetider, mindre strømforbruk og inntil tre ganger så lang levetid som tradisjonelle bly- eller blysyrebatterier. Det betyr både økonomisk og miljøgevinst på lengre sikt.
I Jungheinrich har vi satt bærekraft høyt i en årrekke allerede. Derfor samarbeider vi også med det uavhengige sertifiseringsselskapet EcoVadis. Jungheinrich har blitt tildelt sertifikatet for bærekraft i platina. Det er en anerkjennelse for langvarig satsing på bærekraft og samfunnsansvar. Det betyr at vi også setter krav til våre leverandører. Konkurransen om kundene handler i økende grad om hvem som er best på bærekraft og kvalitet, ikke pris.
Jungheinrich har ikke solgt en eneste truck med forbrenningsmotor de siste årene til tross for rekordhøyt salg. Vi har gjort våre elektriske trucker så gode at det ikke lenger er behov for diesel- eller gassdrevne trucker. Vi har satt oss som mål å bli et CO₂-nøytralt selskap. Planen er at alle Jungheinrich-avdelinger i Tyskland utelukkende skal drives med fornybar energi. I tillegg skal så mange dieseldrevne servicebiler som mulig byttes ut med elektriske de neste årene. Velger du oss som rådgiver har du en garanti for at bærekraft er en viktig del av helheten når vi ser på ulike løsninger for å gjøre ditt lager mest mulig effektivt å drive.
Når du har valgt riktig leverandør, blir de andre valgene også mye enklere. Har leverandøren god serviceoppfølging, er det gode muligheter for at trucken din kan få et nytt liv hos en annen virksomhet etter at du er ferdig med den. Jungheinrich har etablert en gjenbruksordning for trucker som kalles JUNGSTARS. Det er brukttrucker som er totalrenoverte og selges til lavere pris med garanti som på en ny truck. En brukt kvalitetstruck med god serviceoppfølging kan være et bedre alternativ enn en ny truck med lavere kvalitet. Velger du en leverandør som driver med ombruk, gir du andre muligheten til å ta et bærekraftig og lønnsomt valg.
Les også:
Vi i Jungheinrich bidrar gjerne som rådgivere så tidlig som mulig i prosessen, uten at du må velge oss som leverandør av den grunn. Tvert imot anbefaler vi at du tar kontakt med flere leverandører, slik at du kan sammenligne. Du kommer til å måtte endre noe på måten du driver i dag, men det finnes løsninger for alle. Vi blir gjerne din langsiktige partner som setter fokus på økt bærekraft i dag, samtidig som vi planlegger for framtiden. Det gjelder uavhengig av om du velger en manuell, helautomatisert eller semiautomatisert lagerløsning. Vi kan levere det som passer ditt lager best, uansett hvor du befinner deg i din automatiseringsprosess.
Lykke til med ditt nye lager!
Kontakt systemavdelingen
Send en uforpliktende forespørsel via skjema eller til systemer@jungheinrich.no
Nyhetsbrev
Meld deg på nå