En shuttle gir mange fordeler: én av dem er den høye vareflyten ved komplett påfylling eller tømming av en pallekanal, en annen er kollisjonsfri innsetting og uthenting av paller og en tredje er optimal plassutnyttelse på grunn av lavere hyllehøyder.
Våre shuttle-systemer, bestående av lastbærer, styringsenhet/truck og kanalreol, sørger for svært god utnyttelse av lagerplassen. Reolen gir plass til mange pallekanaler, både i høyde og bredde. Den beskjedne høydebruken per kanalnivå gir en effektiv utnyttelse av lagerhøyden. Som styringsenhet kan enhver Jungheinrich-gaffeltruck med tilstrekkelig restkapasitet brukes.
En reol-shuttle arbeider spesielt effektivt ved gjentatt innsetting og uthenting av varer i samme pallekanal. Shuttle-en tas opp på gaflene til styringsenheten og settes inn i pallekanalen. Der kjører den selvstendig under de lagrede pallene uten å være forbundet med styringsenheten. Etter at operatøren har satt av den første pallen og trykket på starttasten på betjeningsterminalen, utfører elektronikken automatisk alle nødvendige kjøre- og løftebevegelser. Sensorer gjenkjenner posisjonen til de innsatte pallene og sørger for kollisjonsfri innsetting og uthenting av nye paller. Truckføreren kan i mellomtiden hente flere paller og starte neste innsetting.
Ved fullstendig tømming av en kanal, transporterer reolshuttle-en automatisk hver pall i kanalen til uthentingssiden, hvor den tas opp med en gaffeltruck og kjøres til vareutlevering. Det fungerer også hvis ikke alle, men bare et definert antall paller skal hentes ut. Hvis ingenting skal settes inn eller hentes ut, kan alle paller automatisk fraktes til uthentingssiden.
Forskjellige varianter av shuttle-systemet lar deg håndtere forskjellige lastbærere, som for eksempel euro- eller industripaller, i samme reolsystem. Sensorer oppdager automatisk størrelsen på pallene. Innsetting og uthenting etter LiFo (Last-in-First-out) og FiFo (First-in-First-out) er mulig. Palle-shuttle-en kan også brukes i fryserom ned til -30 °C. Et ekstra batteri med ladestasjon øker tilgjengeligheten.
Ved større reolanlegg kan det fra én håndholdt dataterminal velges inntil 69 ulike shuttle-er. Føreren endrer bare identifikasjonssignalene på dataterminalen for å få kontakt med neste shuttle. Personbeskyttelsessystemet (tilleggsutstyr) forhindrer at uvedkommende får tilgang til en pallekanal, eller til en arbeidsgang.
Den trådløse terminalen er montert ergonomisk i førerens synsfelt. Oversiktlige funksjonstaster og enkel visning gjør betjeningen enkel. Terminalen er egnet for mobil bruk, men kan også betjenes virtuelt via en berøringsskjerm på en allerede eksisterende radiodataterminal.