Som markedsleder innen elektromobilitet tilbyr Jungheinrich internlogistikkløsninger som er energieffektive og reduserer CO2-utslipp. Dette får vi til fordi hele livssykluser til litiumionbatteriene er designet med bærekraft i tankene.
Hos Jungheinrich er litiumionbatterier kjernen i elektromobilitet og et viktig bidrag til energiomstillingen. Bærekraft kan bare oppnås hvis hele livssyklusen til litiumionbatteriene er designet for å spare ressurser. Derfor har Jungheinrich utviklet et bærekraftig kretsløp: fra skånsom materialutvinning og produksjon til lang levetid og prosesser som sørger for høy grad av gjenvinning av verdifulle råvarer.
1: Produksjonsprosess for litiumionbatterier
2: Modningsprosess i stasjonært lager (lager under bygging / bruk i planlegging)
3: Bruk i ny truck (trinn 1 av livssyklusen)
4: Oppussingsprosess
5: Bruk i en brukt truck (trinn 2 av livssyklusen)
6: Oppussingsprosess
7: Bruk i stasjonært lager (lager under bygging / bruk i planlegging – fase 3 av livssyklusen)
8: Demonteringsprosess
9: Gjenvinningsprosess
For Jungheinrich begynner bærekraft med utvikling og produksjon av litiumionbatterier. I denne fasen følger vi egne økodesignkriterier som tar hensyn til hele livssyklusen til et produkt for å sørge for minst mulig miljøpåvirkning. Vi bruker derfor ikke råvarer som kobolt i våre litiumionbatterier. I stedet bruker vi litiumjernfosfatceller (LFP). I tillegg er våre litiumionbatterier sikrere: LFP-cellenes cellekjemi sammen med ytterligere sikkerhetstiltak, forhindrer at batteriet tar fyr.
Et viktig trinn i produksjonen av litiumionbatterier er modning. I fremtiden planlegger Jungheinrich å la litiumionbatterier modnes i et stasjonært energilager. På denne måten kan tidligere CO2-utslipp kompenseres for på et veldig tidlig tidspunkt. Et slikt lager er for tiden under bygging.
For å øke bærekraften går litiumionbatteriene hos Jungheinrich gjennom opptil tre ulike stadier i livssyklusen. Først brukes de i nye trucker. Litium-ion-batterier reduserer karbonavtrykket med 20 % og forbedrer energieffektiviteten med opptil 20 % sammenlignet med trucker med blybatterier.
Etter å ha blitt brukt i en ny truck, er livet til litium-ion-batteriet langt fra over. Når batteriet er gjenvunnet, blir trucken profesjonell puset opp. I fremtiden ønsker vi å bruke analyseverktøy som evaluerer og sorterer brukte celler ved hjelp av kunstig intelligens. Som et resultat kan litium-ion-batteriene brukes igjen i brukte trucker(2. fase av livssyklusen), og senere i stasjonær lagring (3. fase av livssyklusen).
Den tredje fasen av livssyklusen finner sted utenfor trucken: Hvis batterikapasiteten er mindre enn 70 til 80 %, er det ikke lenger hensiktsmessig å bruke batteriet i en truck. Batteriet kan imidlertid fortsatt brukes som en stasjonær lagringsenhet i flere år. Etter hvert som bruken av fornybar energi øker, vil stasjonær lagring spille en enda viktigere rolle for å kompensere for svingninger i kraftforsyningen.
Hvis litiumionbatteriet ikke lenger er egnet for bruk i stasjonær lagring, tar vi oss av demontering og resirkulering av batteriet. Vårt mål er at 95 % av de verdifulle cellematerialene som litium, kobber og aluminium skal gjenbrukes og gå tilbake i syklusen. Noen av disse stoffene kan brukes til produksjon av nye litiumionceller. Denne tilnærmingen bidrar til bærekraftig og ansvarlig bruk av naturressurser.