Stortinget har vedtatt en lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som kalles «Åpenhetsloven».
Vårt arbeid setter søkelys på målet om å skape bærekraftige verdier og respektere internasjonale etiske retningslinjer. Dette er en del av vår bedriftskultur og motivasjon for vår kontinuerlige jakt på utvikling. Vi har en forpliktelse til å ta vare på våre ansatte, kunder, forretningspartnere og gjennomføre alle våre aktiviteter på en måte som viser respekt, integritet og et høyt nivå av forretningsetikk. Vi setter også søkelys på bærekraftig og økologisk forvaltning i våre handlinger.
Våre ansatte er ryggraden til Jungheinrich Norge AS. Det er viktig for oss at de ansatte skal trives, at deres rettigheter blir respektert og at vi bidrar til å fremme deres utvikling. Et sterkt forhold til våre kunder og forretningspartnere gjennom årtier har lagt grunnlaget for våre gode resultater.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 i Norge, og Jungheinrich Norge AS slutter seg til FNs menneskerettigheter og bærekraftsmål.
Jungheinrich tar åpenhetsloven på alvor og arbeider aktivt for å oppfylle kravene den stiller. Vår tilnærming til åpenhetsloven omfatter flere tiltak som sørger for at loven følges og kravene blir oppfylt. Vi tar årlige risikovurderinger for å identifisere mulige brudd på åpenhetsloven og situasjoner som kan føre til risiko. Ved å være proaktive i vår tilnærming, kan vi håndtere mulige risikoer på en effektiv måte.
Styret i Jungheinrich Norge ble tidlig involvert og informert om de lokale planene for å ivareta lovens mål. Samtidig pågår det et stort prosjekt på Jungheinrich-konsernets hovedkontor, der vi jobber med å vurdere leverandører i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Dette prosjektet dekker nå de fleste av våre virksomheter, og verktøyene er allerede i bruk for mange av leverandørene i Norge.
Styret har ansvaret for å sikre at menneskerettigheter og miljøhensyn blir fulgt, mens avdelingslederne har ansvaret for å følge opp og kommunisere interne retningslinjer og prosesser. Styret bruker Jungheinrich sitt globale Compliance Management System og samarbeider med Human Rights-organisasjonen for å sikre etterlevelse av regelverk og beskyttelse av menneskerettigheter. Her er det etablert et effektivt system for risikostyring knyttet til menneskerettigheter. Jungheinrich-konsernets Sustainable Supply Chain Management - Core Team (SSCM-CT) leder og gjennomfører bærekraftige aktiviteter, spesielt når det gjelder menneskerettigheter i forsyningskjeden.
Åpenhetsloven krever at vi gjør grundige vurderinger og rapporterer om dem internt i vår organisasjon. Dette innebærer at vi undersøker og vurderer nåværende og mulige negative virkninger på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi tar også hensyn til relevante lover og forskrifter som arbeidsmiljøloven, internkontrollforskriften og likestillings- og diskrimineringsloven.
Jungheinrich er en av verdens ledende leverandører av industrielle trucker. Selskapet tilbyr et bredt spekter av truckmodeller samt komplette løsninger innen lager og logistikk. I tillegg til et omfattende utvalg av trucker, tilbyr Jungheinrich også programvare for lagerstyring og automatiske trucksystemer. I tillegg drifter Jungheinrich Norge nesten 1000 leietrucker. Jungheinrich arrangerer også truckførerkurs og sikkerhetsopplæring for å sikre at kundene får riktig opplæring og kunnskap om trygg bruk av deres produkter. I Norge bidrar de 156 Jungheinrich-ansatte til en årlig omsetning på rundt 600 millioner kroner. For oss gjelder NACE-bransjen 46.693 «Engroshandel med maskiner og utstyr til industri ellers». Maskiner, utstyr, reservedeler og ikke minst kunnskap og kompetanse får vi fra Jungheinrich-fabrikkene i Tyskland og global hovedkontoret i Hamburg. De fleste av våre leverandører er lokalisert i Tyskland og Skandinavia. I tillegg har vi strategiske samarbeidspartnere i Frankrike og Sverige.
Jungheinrich-konsernet har i mange år satt søkelys på ansvarlige innkjøp. De har betydelig erfaring med å velge leverandører basert på viktige kriterier som kvalitet, bærekraft, arbeids- og menneskerettigheter samt pålitelig levering.
Alle våre leverandører skal forplikte seg til å følge Åpenhetsloven. Våre etiske retningslinjer er fundamentet for samarbeidet.
Vi gjennomfører en grundig kartlegging av alle leverandører basert på en matrise og følgende parametere: risiko knyttet til landet de opererer i, risiko knyttet til bransjen de er i, risiko knyttet til produktene de tilbyr samt egen risiko. En felles forståelse av våre etiske retningslinjer, godkjent profil på INTEGRY NEXT og signert egenerklæring er et obligatorisk grunnlag for samarbeidet med oss.
Når det gjelder leverandøroppfølging, gjennomfører vi nå evalueringer for alle leverandører med en årlig omsetning på mer enn 100 000 NOK. Dette skal gjentas årlig, vanligvis rett etter årsavslutningen. Vi kontakter leverandørene via e-post eller et kort spørreskjema og ber dem også om å signere våre etiske retningslinjer. Dette vil være et krav for alle innkjøp, tilbudsforespørsler og kontraktsinngåelser.
Gjennom disse tiltakene vil vi sikre at vår virksomhet opererer i samsvar med åpenhetsloven; at vi fremmer åpenhet og transparent kommunikasjon, samt reduserer risikoen for mulige brudd på loven. Vår forpliktelse til åpenhet og etterlevelse er en sentral del av vår overordnede tilnærming til ansvarlig og etisk forretningsdrift.
Innen årsskiftet 2023/2024 skal alle leverandører med en ordreverdi over 100 000 NOK være godkjent gjennom matrisen, eller ha fått individuell oppfølging. I dialogen vil vi avklare og bekrefte gjensidige forventninger i tråd med gjeldende aktsomhetsvurderinger.
Dersom du har spørsmål om hvordan vi gjennomfører våre etiske retningslinjer og følger Åpenhetsloven, ta kontakt med vår kvalitets- og HMS-sjef på følgende e-postadresse: Michael.Buchholz@jungheinrich.no.