Bohus gikk fra kun manuell lagerhåndtering til en helautomatisert løsning med kranlager.– Tempoet er over all forventning, sier Håkon Bredde-Prytz, logistikkdirektør i Bohus.
Av Hanne Hestangen
Norges kanskje mest innovative møbellager ligger idyllisk til i Heia industrifelt i Fetsund. På innsiden er møbellageret fylt med høyteknologiske løsninger for automasjon av lager og logistikk. Men det var ingen selvfølge at Jungheinrich ble valgt som totalleverandør av en helautomatisert lagerløsning. Bohus hadde opprinnelig en helt annen plan for det nye lageret sitt enn et kranlager.
Historien startet allerede i 2018. Logistikkdirektør Håkon Bredde-Prydz var gjest under «åpen dag» hos Jungheinrich. Han var ikke der for å diskutere lagerløsninger, men ville vite hva de hadde å by på av automatiske trucker, AGV-er. Under samtalen kom det fram at Bohus hadde flytteplaner. De hadde vokst ut av sitt gamle lager. De hadde planene klare for hvordan lageret skulle se ut: Det skulle være identisk med det gamle lageret på Frogner, men tre ganger større.
– Det er en klassisk feil å avgjøre hvordan bygget skal se ut før man vet hva det er smartest å fylle det med. Jeg utfordret Håkon på hvorfor de hadde tatt en beslutning om vegger og tak før de visste hvilken innmat de ville trenge, forteller leder for Logistics Systems i Jungheinrich Norge, Jens Iver Gjerlaug.
Det er å starte i feil ende. Det første du må gjøre når du skal velge hvilken lagerløsning som egner seg best, er å definere dine behov. Det er dine egne dimensjonerende data som er avgjørende for hvilken lagertype du bør velge.
Les også:
Jungheinrich fulgte opp utfordringen med å tilby Bohus rådgivning uten forpliktelser. Etter en grundig prosess med blant annet befaring, kartlegging av behov og detaljering, endte Jungheinrich opp med å presentere tre mulige løsninger som var helt ulike: en manuell lagerløsning, en semiautomatisert og en helautomatisert.
Selv om du trenger en ny lagerløsning, fordi lageret ditt har blitt for trangt eller for dyrt, er ikke en helautomatisert løsning nødvendigvis den beste for deg. Kanskje er det heller slik at enkelte prosesser bør automatiseres, mens andre prosesser er bedre ivaretatt av manuelle løsninger?
Det er umulig å vite uten en grundig analyse. Første steg i automatiseringsprosessen må derfor være en behovs- og investeringsanalyse, som viser i hvilken grad automasjon lønner seg. Denne analysen ser på fremtidens lagerbehov og sørger for at graden av automasjon er tilpasset dette behovet.
Bohus fikk fullverdige Business Caser for de tre konseptene og kunne velge og vrake. De landet på det helautomatiserte.
Les også: Lønner det seg for meg å automatisere med et kranlager?
– I et manuelt lager må det gjennomføres mange tunge løft som sliter på dem som jobber her. Det skal mye muskelkraft til for å løfte et spisebord på 65– 70 kilo, og det er krevende selv for to personer. Vi ønsket å lette arbeidet til de ansatte. Når det i tillegg viste seg at en helautomatisering ga den beste uttellingen for bedriften, var det en enkel beslutning, forteller Håkon Bredde-Prytz i Bohus.
Jungheinrich oppmuntrer alltid potensielle kunder til å undersøke hva flere systemleverandører har å by på. Bohus gikk mange runder med tre ulike leverandører før de gjorde et valg. Det utslagsgivende var blant annet at de var avhengig av en leverandør med et eget serviceapparat i Norge.
– I tillegg var vi ute etter en partner som ville stå last og brast med oss gjennom hele reisen. En partner som var opptatt av å levere det beste resultatet i praksis, ikke bare det som var avtalt på papiret, forteller logistikkdirektør i Bohus, Håkon Bredde-Prytz.
Alle delsystemene blir koordinert og administrert av Jungheinrich WCS, som igjen er integrert mot SAP. Lagerbygningen er på 30.000 kvm.
Les også:
– For oss var det egentlig irrelevant hvilken lagervariant Bohus valgte, fordi vi visste at vi kunne levere med alle de tre løsningene. Prosessen i forkant var helt ideell og etter boka. Det er gull verdt å komme inn så tidlig som mulig. Er tomta allerede valgt og bygningen står der, er det allerede tatt så mange viktige valg at man mister spennende muligheter, forteller Jens Iver Gjerlaug i Jungheinrich.
Les også:
Nøkkelen til et vellykket prosjekt var gjennomsiktige prosesser og god dialog hele veien. Kontrakten ble signert midt i koronapandemien sommeren 2020. Naturlig nok førte nedstengingen til noen forsinkelser. Lageret ble overlevert 20. juni 2022.
Bohus-lageret er det første helautomatiserte kranlageret Jungheinrich har bygget, ikke bare i Norge, men i Norden. Det er et enormt skritt og utgjør et paradigmeskifte. Det er så langt vekk fra et tradisjonelt trucksalg man kan komme.
– Foreløpig er jeg mest imponert over prosessen sommeren 2022, da vi satte i gang anlegget. Vi klarte å tømme to eksterne lager og fylle opp 7000 palleplasser på bare fire uker ved siden av vanlig drift. Det gikk helt smertefritt å tilbakelevere de to gamle lagerlokalene. – Tempoet, og hvordan vi klarte å få ting unna, er over all forventning, sier Håkon Bredde-Prytz, logistikkdirektør i Bohus.
– Dette er Jungheinrich sitt første store automasjonsprosjekt i Norge, og det er virkelig blitt et utstillingsvindu for oss. Vi er kjent for å være gode på gule kvalitetstrucker i alle varianter, men her får vi vist fram at vi også leverer på store, innovative lager- og automasjonsprosjekter, avslutter Jens Iver Gjerlaug.