Kjenner du at du ikke har full kontroll på det som skjer på lageret? Du vet at varestrømmene ikke er optimaliserte, men vet ikke hvor du skal ta grep for å snu situasjonen? Da bør du lese videre.
Av Ragnar Pettersen
Dersom du kjenner deg igjen, betyr det at du ikke har kontroll. Et av de viktigste kjennetegnene ved et effektivt lager, er nettopp kontroll.
Du har alltid plass til rådighet, og de høyfrekvente varene er alltid plassert riktig, nærmest inngående og utgående torg, slik at dine ansatte slipper unna med mindre kjøring, og dermed er mer effektive.
Et annet kjennetegn ved et effektivt lager er at du har gode rutiner for å for eksempel snu lageret. Varestrømmene dine er optimaliserte og tar høyde for sesong- og volumvariasjoner. Det vil si at sommervarene flyttes ut til de mindre effektive plassene, når det er vintervarer som gjelder og omvendt.
I et effektivt lager brukes det gjerne digitale hjelpemidler for å holde oversikt over plukkarbeidet. Bruker du fortsatt papirlister? Slutt med det. Papirlister har enormt potensiale for feil pga. enkle ting som slurvete håndskrift. Det kan både føre til plukkfeil, og at det legges feil informasjon inn i det digitale systemet, når en annen person enn den som har plukket, skal legge det inn.
Det er utrolig viktig at reolene er satt opp på en hensiktsmessig måte som minimerer ekstra kjøring med truck. Lavfrekvente produkter du har veldig lite av (for eksempel to-tre kartonger), fortjener kanskje ikke å stå på en egen pall, men kan legges i småvarereoler. For å sette det på spissen; har du igjen en enkelt badeshorts i august som er lagret på en pall, er du mer tjent med å lagre den på en annen måte, eller gi den bort, enn at den tar opp plassen i 8 måneder.
LEAN, eller kontinuerlig forbedring, er en metode for å forbedre kvalitet og resultater. I praksis handler det om å gjøre prosesser rimeligere, raskere og bedre. Lean på lageret innebærer å hele tiden optimalisere for å utnytte plassen bedre. Ser du potensiale for å gjøre ting på en raskere måte, så bare gjør det. Ser du at en vare ikke skal plukkes på lang tid, så flytt den. Du vil tjene et sekund allerede neste gang du plukker på samme sted.
Lageroperatørene må ha gode verktøy for å utføre jobben sin på best mulig måte. De må ha tilgang til effektive plukkterminaler og ha gode trucker som er pålitelige og ikke minst ergonomisk utformet. Serviceavtale med en stødig leverandør betyr at du aldri trenger å bekymre deg over langvarig driftsstans.
Har du gjentakende og tidkrevende arbeidsoppgaver som for eksempel flytting av paller fra A-B? Da kan du automatisere. Ofte er det mange slike prosesser på et lager. Det er ikke alltid det er så lett å se hvilke oppgaver som egner seg, når man er på innsiden. Det kan være lurt å få inn en ekstern rådgiver til å identifisere mulighetene.
Har ikke lageret ditt disse kjennetegnene? Fortvil ikke. Det finnes muligheter. For enkelte vil innføring av et WMS – et Warehouse Management System – være løsningen. Men det er kostbart. Det finnes mindre grep du kan ta selv, men som nevnt, kan det være vanskelig å se disse mulighetene fra innsiden. Der kommer Jungheinrich inn. Vi kan hjelpe med både mindre omlegginger og de store som krever noe mer ressurser. Hvilken løsning som passer for deg, kommer an på dine behov. De hjelper vi deg gjerne å kartlegge.
Sales Manager Logistics Systems
ragnar.pettersen@jungheinrich.no
Telefon