Keller & Kalmbach er en av de ledende tjenesteleverandørene i C-parts administrasjon. I 2016, med rundt 800 ansatte, genererte selskapet en årlig omsetning på 270 millioner euro. Dette var nesten en dobling fra 2009, da den første byggefasen var fullført.
Selskapets fokus på C-parts administrasjon for industrikunder er en krevende intralogistikkoppgave. Det endelige målet er at kundene skal motta varen sin til rett tid, på rett sted og i riktig mengde. Et nytt, moderne distribusjonsenter er nødvendig for å håndtere denne oppgaven.
Vi fokuserte på en ny og betydelig mer optimalisert plukkhåndteringsløsning i utvidelsen av lageret. Vi rettet også oppmerksomheten mot den ergonomiske utformingen av arbeidsområdet for plukking, samt effektiviteten i prosessene.
Utvidelsen fra første byggefase spilte en stor rolle i selskapets fortsatte vekst. Etter fem år var det nødvendig å utvide lagerområdet igjen, uten å forstyrre den daglige driften. For å få til dette, planla vi nøye hvordan vi skulle klare å utvide både det automatiske pallelageret, småvarelageret og transportbåndteknologien. En egen hall med vare til person-abeidsplasser og en pallerteringsrobot ble satt opp for ordreplukking. Som generell entreprenør var vi ansvarlig for planlegging, prosjektkonfigurering og implementering av all intern logistikk.
I løpet av den første byggefasen ble det sentrale lageret delt inn i fire områder som var enkle å utvide. Vår WMS ble satt opp til å kontrollere disse områdene, så vel som de komplekse ordreplukkingsprosessene. En høy grad av fleksibilitet ble oppnådd med transportteknologi basert på prinsippet "vare til person".
I den andre byggefasen utvidet vi lageret med et høyreollager med totalt fem ganger, og i begynnelsen av 2016 ble det automatiske småvarelageret for kartonger utvidet ytterligere med seks ganger. Samtidig doblet vi kapasiteten til transportbåndene og dermed plukkytelsen. Programvaren beregner lagmønsteret for palleteringsroboten og forteller WMS hvor beholderne skal hente ordrevalg fra. En palleteringsrobot som håndterer paller sørger for fleksibel rekkefølge og kan håndtere selv store ordrer uten varsel og uten problemer.
"Steg for steg-implementering var ikke vårt opprinnelige mål, men dette ga oss mulighet til å fullføre oppgraderingen i full operasjonell drift. Vi var imponert over det tillitsbaserte samarbeidet med Jungheinrich gjennom hele perioden og kom til og med inn under det opprinnelig budsjettet. Vi utfører gjerne fremtidige utvidelser sammen med Jungheinrich", roste Dr. Ingomar Schubert, leder av Supply Chain Management på Keller & Kalmbach.
Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne!
Send en uforpliktende forespørsel via skjema eller til systemer@jungheinrich.no