Birner er Østerrikes største forhandler av reservedeler til kjøretøy. Økt konkurranse og større produktutvalg gjorde at selskapet måtte bygge et nytt distribusjonssenter. Men: De befinner seg i jordskjelvsone 4. Vårt konsept imponerte Birner – det avanserte lageret tåler alle påkjenninger.
Med totalt 29 avdelinger og 560 medarbeidere over hele Østerrike hadde Birner en årlig omsetning i 2016 på cirka 140 millioner euro. Selskapet har 350 000 tilgjengelig artikler i produktutvalget sitt – hvor 150 000 er på lager til enhver tid. Stadige økninger i produktutvalget krevde en ny logistikkstrategi. Derfor besluttet Birner å bygge et nytt distribusjonslager. Hensikten var å forbedre vareflyten, bedre styringen av lagerbeholdningen og å dra nytte av bedre synergier. I tillegg burde lageret også kunne håndtere dagens digitale krav. Ved første øyekast så ikke konseptet spesielt krevende ut når det gjaldt den tekniske implementeringen. Men de tekniske utfordringene lå i detaljene.
Anlegget fra 90-tallet med et arbeidsareal på 11 600 kvadratmeter, måtte tilpasses og bygges opp på nytt for å tilfredsstille dagens krav. Det ble også klart at denne regionen var et område med seismisk aktivitet. Sikkerhet og stabilitet ble prioritert. Vi imponerte Birner med et avansert og skreddersydd sentraliseringskonsept som tåler jordskjelv.
Fra leverandørforsyning til levering av komplette bestillinger – løsningen består av hyller, stålkonstruksjoner og pallereollager som sørger for en effektiv og enhetlig arbeidsflyt for reservedeler. Separate områder knyttes sammen med transportteknologi for paller og konteinere. I dag er lagerkapasiteten på cirka 5700 paller og mer enn 160 000 reolplasser. Gaffeltrucker reduserer arbeidsmengden gjennom optimalisering.
Logistikkleder Stefan Ulz er fornøyd med resultatet: "Jungheinrich var den partneren som kunne levere det beste reol- og sikkerhetskonseptet blant de tre tilbyderne av reolsystemer og treetasjes plukklagre. Det som var spesielt imponerende var at alle delløsningene var sømløst integrert i en enhetlig logistikkløsning. Dette er et samarbeid som vil vare; vi planlegger å fortsette å bruke tjenestene fra Jungheinrich også i fremtiden, spesielt hvis det blir behov for en utvidelse av distribusjonssenteret", sier Ulz.