'Smak og teknologi' er hemmeligheten bak suksessen til AVO, en av Europas ledende krydderspesialister. Vilje til nyskaping og modernisering i kombinasjon med riktig teknologi har optimalisert AVO sine internlogistikkprosesser.
Det er tre viktige årsaker til hvorfor automatiske trucker (AGV) ble valgt til å overta krydderveiingen hos krydderprodusenten AVO. For det første for å oppnå enda større nøyaktighet i krydderblandingene. For det andre for å kunne spore ingrediensene, og for det tredje å avlaste de ansatte fra stadig repeterende oppgaver. I tillegg var det også et krav om å behandle mindre partistørrelser med svært forskjellige komponenter og samtidig unngå enhver form for forurensning.
I noen år har laserstyrte automatiserte trucker håndtert transporten i veieområdet hos krydderprodusenten AVO. Deres oppgave er å plassere oppsamlingsbeholdere med stor nøyaktighet under tappe- og doseringsanleggene.
Fordelene med automatiske trucker er lasernavigasjon, som garanterer optimaliserte kjøreruter og -ganger, samt bortfall av transportskader. Med en tilgjengelighet på 98 prosent er de svært pålitelige, reduserer personalkostnader og standardiserer prosesser.
Et annet pluss er at AGV-ene enkelt kan integreres i eksisterende infrastruktur, og at behandlings- og ventetid bortfaller gjennom automatisk drift. I tillegg har det en positiv effekt at det i henhold til lagernavigasjonen ikke må legges fysiske styrelinjer i gulvet, og at anleggsoppsettet i AGV-området til enhver tid kan endres hvis dette blir nødvendig som følge av endringer i produksjonsprosessene.
Vi valgte den vertikale plukktrucken EKS 210 som basistruck for de automatiske truckene på AVO-fabrikkene. Utslagsgivende for denne avgjørelsen er løftekapasiteten på 1000 kg, kjørehastigheten på ni kilometer i timen og god manøvrerbarhet, som er uunnværlig i det delvis trange området hvor det veies krydder.
Goran Milosevic, bedriftsleder hos AVO, fortsetter: "Tidligere har vi transportert våre råvarer manuelt. Da vi vurderte å automatisere prosessene våre, fantes det ikke noe alternativ til et førerløst transportsystem." Hovedforskjellen mellom tiden før og etter automatiseringen, er at AVO har gått fra å dosere, veie og fylle åtte til 40 råvarer.
Derfor er Goran svært fornøyd med AGV-en og tilføyer: "Jeg ville valgt dette systemet igjen. Det overrasket meg hvor raskt og enkelt operatørene tilegnet seg den nødvendige kunnskapen og hvor raskt de lærte maskinene å kjenne. Vi får besøk av kunder som er interessert i automatisk løsninger."
Send en uforpliktende forespørsel via skjema eller til systemer@jungheinrich.no