Call4Service
02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Asko sentrallager zoneCONTROL_header
zoneCONTROL hos ASKO

Økt sikkerhet og effektivitet med zoneCONTROL hos ASKO

ASKO sentrallager tørrvarer har økt sikkerheten med førerassistansesystemet zoneCONTROL, som overvåker og senker truckhastigheten i definerte soner. Etter vellykkede resultater fra et pilotprosjekt, vurderes en utvidelse.

Dette er zoneCONTROL

Dette er zoneCONTROL

  • Et førerassistansesystem utviklet av Jungheinrich laget for å gjøre lageret tryggere. 
  • Det bruker smart teknologi for å overvåke og styre trucktrafikken, senke hastigheten og forhindre kollisjoner i bestemte soner.
  • Med sanntidsdata og presis overvåkning gir zoneCONTROL ekstra sikkerhet for gående, kjørende og truckparken på lageret.
  • I tillegg hjelper det til med å optimalisere arbeidsflyten, noe som fører til økt effektivitet og produktivitet. 

Hvorfor zoneCONTROL hos ASKO sentrallager tørrvarer 

ASKO sentrallager tørrvare har en intern kjørestrekning de kaller E6. Varene hentes fra et kranlager og fraktes til oppstillingsplasser for lastebilsjåfører. På vei til og fra disse plassene må truckene krysse E6, hvor trafikken er stor. E6 er en forkjørsvei, men ikke alle følger vikeplikten, noe som har ført til flere sammenstøt. For å øke sikkerheten måtte noe gjøres. 

I april 2024 startet derfor ASKO et pilotprosjekt med zoneCONTROL på fire av sine trucker i kjøresonen utenfor kranlageret. 

Hvordan fungerer zoneCONTROL hos ASKO 

Tore Johnny Larsen som er teamleder hos ASKO, forteller at de ønsket en løsning som automatisk reduserte hastigheten på trucker i bestemte områder. Jungheinrich foreslo zoneCONTROL, som ble installert på fire pallestablere. Glenn Bakke som er Digital Product Manager i Jungheinrich, legger til at det største problemområdet hos ASKO er E6-en og all trafikken der. Men fordi vi ikke visste hvordan zoneCONTROL ville bli tatt imot av de ansatte i ASKO, besluttet Jungheinrich i samråd med ASKO å starte med et mindre område og kun fire trucker for å kjøre seg inn. 

Slik fungerer zoneCONTROL hos ASKO

Prinsippet med zoneCONTROL hos ASKO

  • Anker for soneinndeling: Et anker (fungerer som en trådløs wifi) montert på en stolpe i kranlagerområdet bestemmer soner og rettigheter for trucker og personer. 
  • Truck alene i sonen: Grått varsel i display, hastighet uendret.
  • Flere trucker i sonen: Rødt symbol i display, hastigheten reduseres.
  • Personlig sender: Hvis en person med en personlig sender kommer inn i sonen, reduseres truckenes hastighet, og senderen piper og vibrerer

Servicetekniker Kim Egil Karlsen hos Jungheinrich har montert systemet hos ASKO og kan gjøre endringer fortløpende. Tore Johnny forteller at zoneCONTROL helt klart har forbedret arbeidssikkerheten på lageret og at tilbakemeldingene fra truckoperatørene utelukkende har vært positive. Pilotprosjektet har vært så vellykket at det i juni vil bli vurdert om systemet skal utvides. 

Asko zoneControl

Veien videre med zoneCONTROL hos ASKO 

Basert på de positive erfaringene med zoneCONTROL i sonen utenfor kranlageret, vurderer ASKO å utvide systemet. "Nå håper vi at også E6 skal bli en sikker sone for alle som ferdes der," sier Tore Johnny. I løpet av juni 2024 vil det bli vurdert om ytterligere 15 til 20 trucker skal kobles til systemet og flere ankere skal installeres for å styre trafikken rundt E6.

Hvis dette går igjennom, vil rundt 20 operatører og trucker bevege seg inn og ut av zoneCONTROL-soner hos ASKO sentrallager tørrvarer. Dette vil kunne ha stor innvirkning på både sikkerheten og effektiviteten på lageret. 

Hvis du ønsker mer informasjon om zoneCONTROL: Alt du trenger å vite om zoneCONTROL

 

Lurer du på om zoneCONTROL kan være noe for ditt lager? Ta kontakt for en uforpliktende prat!

Digital Product Manager

1_IMG_0503

Glenn Bakke

glenn.bakke@jungheinrich.no

Ta kontakt

Lurer du på noe?